2011. július 1., péntek

Piskóta (alap)


Régóta tervezem beírni ezt az egyszerű piskótát, amit tortákhoz használok. Mivel vannak akik dilemmában vannak, hogy milyen piskótát válasszanak, remélem sokaknak majd segítségül szolgál. És nem árt, ha nekem is kéznél van.

Piskótakészítéshez nincs szükésünk olajra, vízre, de még sütúporra sem. A piskótakészítése lényege a tojáshabban rejlik. Vagyis a piskóta nem a sütőportól lesz magas és könnyű szerkezetű, hanem a tojáshabba juttatott levegőtől.

1 tojásra 3 dkg lisztet és 3 dkg cukrot számolunk.


8 tojásos piskóta esetén pl. így alakul:

  • 8 db tojás
  • 24 dkg liszt
  • 24 dkg cukor
Elkészítése: 
  • A sütőt előmelegítjük 180 fokra (alsó-felső sütés)
  • A tojásokat szétválasztjuk, a fehérjét pár csepp ecettel majdnem kemény habbá verjük.
  • Ekkor lassan adagolva hozzá a cukrot, kemény habbá verjük.
  • Óvatosan beleforgatjuk a tojássárgákat, ezután a lisztet.
  • A tortaforma alját sütőpapírral kibéleljük, beleöntjük a masszát úgy, hogy a széleinél kissé a forma oldalára húzzuk, hogy ne maradjon üres rés.
  • Előmelegített sütőbe tesszük és a hőfokot visszavesszük 160-ra.
  • Kb. 30 percen át sütjük, tűpróbáig (fogvájót szúrunk a közepébe, ha tiszta marad, akkor megsült).
  • Ezután a sütőt kikapcsoljuk, a sütőajtót kissé megnyitjuk és a piskótát pár percig bennt hagyjuk amíg kissé kihűl (a hirtelen hideg hatására enyhén visszaeshet).
  • Kivesszük a sütőből és miután teljesen kihűlt, máris használhatjuk sütemények, torták készítéséhez.

A piskóta egyenletesen sül, nem esik vissza és nagyon puha, könnyű állagú.

Ízísítésként adhatunk hozzá vanília-, rum- vagy mandulaaromát, ezesetben ezeket a tojássárgákhoz kavarjuk.

Kakaós piskóta esetében a kakaóport a lisztmennyiségből leszámítjuk, de őrölt dió, mandula, egyéb őrlemnyek esetében is így járunk el:

8 db tojás
21 dkg liszt + 3 dkg kakaópor
24 dkg cukor


A fotón látható piskóta 5 tojásból, 19 cm-es tortaformában készült, magassága kb 8 cm.
3 vagy 4 lapra vágható.

6 megjegyzés:

Jucus írta...

Szia Edó!

A következő lenne kérdésem:A kakaós változat nekem tömör, s púpos marad a teteje sütés után. Én is úgy csinálom, ahogy te leírtad a receptben. Az íze nagyon finom, de az állagával nem vagyok teljesen elégedett.Nem olyan pihe-puha, mint a sima piskóta.Nem tudom, mi lehet a baj? Nemsokára a kislányom szülinapja lesz, s ő csokitortát kér mindig. Szeretnék neki nagyon szépet készíteni!

Köszönöm a segítségedet előre is!
Jucus

Edó írta...

Szia kedves Jucus!

Nem tudom,miért lehet,hogy a kakaós változatod tömör,a kakaó (ha le van számítva a liszt mennyiségéből,és nem pluszban hozzáadva) elvileg nem kellene,hogy rontoson az állagán.Sajnos tényleg nem tudok semmi okosat mondani,nekem nem szokott gond lenni..leírod a te pontos piskóta recidet?

Jucus írta...

Szia Edó!

A 6 tojásos változat a következőképpen alakul:
6 tojás különválasztva, 18 dkg cukor, 15 dkg liszt+3 dkg kakaópor.
A tojások habját pár csepp citromlével szoktam felverni az ecet helyett, s így is gyönyörű, kemény habja lesz. Utána hozzáadom a cukrot lassan, majd a tojások sárgáját egyesével.Amikor már csak a kakaós lisztet kell belerakni, akkor szokott összeesni, addig nincs semmi baj.Többször próbáltam már, de mindig így járok.
A formát én zsírozni és lisztezni szoktam, lehet, hogy ez a baj?

Jucus

Edó írta...

Én is így szoktam,pici változással:a fehérjét magában verem fel,a sárgákat egyszerre kavarom bele,majd a kakaós lisztet is óvatosan.Picit mindenképp összesik,de sütéskor ez nem befolyásolja,szépen megnő :) Sütőpapíros formában sütöm,nem kenem semmivel..lehet,a zsiradék is a gond,amivel kikened.Próbáld kenés nélkül,hátha :)

Jucus írta...

Szia Edó!

Már tettem egy próbát, sütöttem, s az nagyon szép lett. Holnap sütök a lányomnak, remélem, az is ilyen jól sikerül. Egyébként annyit változtattam, hogy nem kentem ki a formát, s a kakaót az utolsó adag lisztbe belekeverve tettem a masszához. Így egy puha, lágy piskóta sikeredett, aminek szép lett a teteje is.

Köszi a segítséget! Jucus

Edó írta...

Nagyon ügyes vagy!Örülök,hogy sikerült, és segíthettem :)