2010. április 8., csütörtök

Gyros pitában


Amikor Gorogorszagban nyaraltunk, szinte minden nap ettunk finom gorog gyrost, hol pitaban, hol tanyeron..nem tudtunk betelni vele. Ez volt az egyik legfinomabb specialitasuk, bar azt hiszem minden gorogos etelre ramondhatjuk hogy isteni. Muszaka, souvlaki, de pizzat sem ettem meg soha olyan finomat mint naluk.
Az itthoni gyros persze messze nem az igazi, egyeszt mert a gorogok tobbfele husbol keszitik, tulajdonkeppen huscafatokbol, amiket eles kessel vagdosnak le a nagy forgo hustombrol.. a melle talalt tzatzikit kulonlegesen fuszerezik, en tasakos gyros fuszerpaccal keszitem.
Azert ez a hazilag gyros igazan nagyon finom, foleg ha a pitat is magunk keszitjuk - nem vagyok hive a bolti pekarunak..


Hozzávalók:


Pitakenyerhez (8db):
  • 50 dkg kenyerliszt (vagy 40 finom+10 retes)
  • 3 dl langyos viz
  • 1 ek cukor
  • 1 ek so
  • 1 tk ecet
  • 3 dkg eleszto
Mindent a kenyersutobe pakolok, 20 perc alatt tesztat dagaszttatok. Lisztezett feluletre boritom, duplajara kelesztem. 8 egyenlo reszre osztom, egyenkent cipova gombolyitem, majd vekonyra nyujtom, kor alakura.
Letakarva ismet kelni hagyom, kb. fel orat. A sutoracsra sutopapirt teszek, erre jon egyszerre 4 pita.


220 fokon kb. 10 perc alatt megsulnek, tetejuk felpuposodik. Elvileg a belsejuk ures kellene legyen, de nekem meg nem sikerult.


Miutan a pitak kisultek, kessel kisse bavagom, kikaparom belsejukbol a kenyerbelet es toltesre keszek.


Tzatziki szoszhoz:
  • natur joghurt+tejfol fele-fele aranyban (1-1 dl kb)
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 5-6 dkg uborka
  • 1 tk kapor
  • so izles szerint
Az ubrokat meghamozzuk, lereszeljuk. A joghurot, tejfolet, zuzott fokhagymat, uborkat, aprora vagott kaprot osszekeverjuk, enyhen sozzuk.



Hushoz:
  • 50 dkg csirkemell
  • 1 dl olaj
  • gyros fuszerpac
  • 1 fej voroshagyma
  • so izles szerint
A csirkemellet vekony cskokra vagjuk, egy talba tesszuk. Raontjuk az olajat, a gyros fuszerkevereket, osszekeverjuk, lefoliazva mehet a hutobe. Min. 30 perc (ennyit ir a tasakon).


Miutan letelt a pacolasi ido, a hust pacostol egy forr serpenyobe ontjuk, lepiritjuk. Beledobjuk a vekony karikakra szelt hagymat, megfonnyasztjuk.

Talalashoz:
  • salatalevel
  • paradicsom
  • uborka
Osszeallitas:
  • A pitakenyereket mikroban atmelegitjuk, belekanalazzuk a szoszt. Teszunk bele egy salatalevelet, sult husit, paradicsomkarikat, uborkat.
  • Melle kulon talalunk meg szoszt es zoldsegeket.

A gyerekek nagyon szivesen ettek most is! Szalmakrumplival is lehet talalni, de igy is nagyon kiados, nekunk a krumpli nem hianyzik.


7 megjegyzés:

Jutka írta...

Jól néz ki, én is következőben pitát fogok sütni hozzá, úgy az igazi :)
Mentem is a receptet!

Andi írta...

Jaj de édes az utolsó kép. :-)
Imádom a gyrost, inkább sült krumplival.... :-)

Bianka írta...

Csodásan néz ki, és hogy a pitát is te készítetted. Remek. A pita tésztád elmentem, mert nagyon jól néz ki.

Edó írta...

Jutka,lattam nalad is a gyrost!

Andi,o a kis angyalkam,aki elesett a bicajjal,ezert van seb a szajan:P

Bianka,nem mindig lesz sajnos idom pitat is kesziteni,de akkor a gyros is elmarad,mert en nem veszek boltit meg azert sem.Egyebkent is,ha valamit csinalok,probalok maximalista lenni..neha eleg nagy nyug ez nekem:P

Viki írta...

Edó! nagyon guszta az egész felhozatal. Én is elkészítettem már egyszer életemben a sort. Imádjuk a gyrost, és a belevalókat is. Én is pipihusival készítettem. Bevalljak valamit? nekem az utolsó fotó tetszett a legjobban, a többi meg nagyon ízlett :) :)
Nagyon édesen és jóízüen falatozik a csöpp kincsed. Gratulálok Hozzá is és a Görög-sor-hoz is :))

Gál Edith írta...

Wow! Még nem ettem és nem is készitettem gyrost, és ez nagyon nagyon jól néz ki!!
Ügyes vagy!! :))

Zsuzsa írta...

nagyon jol neznek ki a pitak. En meg nem probaltam pitat sutni, nekem ugy hozta a tesom Budapestrol keszen, lefagyasztva, o evel foglalkozik, Gyrost keszit. En imadom a gyrost es itt valoban nem kapsz sehol annyira finomat mint amilyent a gorogok keszitenek. Nem lehet betelni vele.