2014. július 26., szombat

Rozmaringos rizottó panírozott mozarellával


A rizottókat nagyon szeretjük, többféle változatban készítettem már. Ez egy egyszerű rizottó, rozmaringgal fűszerezve, s hogy még olaszosabb legyen, mellé mozarellát paníroztam.
Nem egy gyorsan elkészíthető kategória, de megéri, mert igen finom, és laktató étel.

Hozzávalók:

  • 20 dkg rizs, 1 liter zöldségalaplé, 1 hagyma, 5 dkg vaj + 2 evőkanál, 5 dkg érlelt kemény sajt reszelve (pl parmezán), 1 dl száraz fehérbor, 3 evőkanál tejföl,  1 evőkanál apróra vágott rozmaring, só, őrölt bors
  • a panírozott sajthoz: 25 dkg mini mozarella sajt, 10 dkg zsemlemorzsa, 5 dkg liszt, 2 tojás, olaj a sütéshez, só

Elkészítése:

  • A zöldségalaplét felforraljuk, és állandó forrásban tartjuk. 
  • A hagymát meghámozzuk, apróra vágjuk, és 2 evőkanál vajon megpároljuk. 
  • Hozzáadjuk a rizset, kavargatva kissé megpirítjuk, majd felöntjük a borral. Hagyjuk, hogy a rizs felszívja a folyadékot. Ezután merőkanalanként adogatjuk hozzá az alaplevet, és mindig megvárjuk, amíg a rizs felszívja. 
  • Amikor az összes alaplevet hozzáadtuk, és a rizs megpuhult, belekavarjuk a vajat, a tejfölet, a rozmaringot, meg a reszelt parmezánt. Megsózzuk, őrölt borssal ízesítjük, és lefedve melegen tartjuk. 
  • A sajtgolyókat enyhén megsózzuk, majd rendre lisztbe, felvert tojásba, és zsemlemorzsába forgatjuk. A műveletet megismételjük, így minden darab sajt kétszer lesz bepanírozva. 
  • Ezután forró, bő olajban hirtelen kisütjük, majd a rozmaringos rizs mellé tálaljuk. 
Megj: A mozarellát sütéskor rögtön ki kell szedni, amikor elkezd aranyszínűre pirulni, különben kifolyik.

2014. július 25., péntek

Töltött paradicsomfejek


Nagyon finom, és egészséges nyári reggeli, főleg kerti paradicsomból, jóféle házi juhtúróval. Szívesen fogyasztanám naponta :)
Ezen kívül persze, előételként is simán megállja a helyét, de még vacsorára sem rossz.

Hozzávalók:

  • 8 nagyobb, kemény paradicsom, 30 dkg juhtúró, 4 evőkanál olaj, 2 evőkanál olívaolaj, 1-1 evőkanál petrezselyemzöld, majoránna és metélőhagyma, 1 cikk fokhagyma, néhány csepp balzsamecet, só, őrölt bors; a tálaláshoz: személyenként egy szelet teljes kiörlésű zsemle

Elkészítése:


  • A paradicsomokat megmossuk, mindenik tetejét vékonyan levágjuk, a belsejét pedig kiskanállal egy tálba kikaparjuk. Tepsire ültetjük, megsózzuk és borsozzuk. 
  • A túrót kikavarjuk 4 evőkanál olajjal, az apróra vágott fűszerekkel (a petrezselyemből egy szálat félreteszünk), meg a fokhagymával, és ezzel a masszával megtöltjük a paradicsomokat. Néhány percre 200 fokos sütőbe helyezzük, amíg a teteje egy kcisit megpirul. 
  • Közben a paradicsomok belsejét átpasszírozzuk, és összekavarjuk az olívaolajjal, néhány csepp balzsamecettel, a félretett darabokra tépkedett petrezselyemmel, illetve megsózzuk és borsozzuk. 
  • Az ételt közvetlen a tálalás előtt állítjuk össze: a tányérra öntünk az ízesített paradicsomléből, ráhelyezünk egy szelet pirítóst, erre ültetjük a töltött paradicsomot.
  • Tipp: Hogy könnyebben megálljon a paradicsom, vágjunk le egy picit az aljából.

2014. július 24., csütörtök

Málnás-mentás limonádé




Ez egy jó kis nyári hűsítő ital, szinte azonnal bekebeleztük az egészet. Nagy hőségben, főleg ha szomjas az ember, nagyon jólesik :)

Hozzávalók:

  • 1 kicsi görögdinnye, fél sárgadinnye, 15 dkg málna, 2-3 evőkanál porcukor, 4 evőkanál citromlé, 2 evőkanál citromfű levél, 7,5 dl tonic, jégkocka

Elkészítése:

  • A görögdinnye tetejéből levágunk egy jókora darabot „kalapnak”. 
  • A gyümölcs húsát egy kanállal kikaparjuk, kb 1 cm peremet hagyva. A dinnyemagokat kiszedjük, a dinnyét kockára vágjuk. 
  • A sárgadinnyét meghámozzuk, magházát kivágjuk, és darabokra vágjuk. 
  • Összeturmixoljuk a kétféle dinnyét a málnával, a porcukorral, a citromlével, majd hozzákavarjuk az apróra tépkedett citromfüvet. 
  • Ezután a kikapart dinnyébe tesszük néhány jégkockával együtt, majd felöntjük toniccal. Jól behűtve tálaljuk.

2014. július 23., szerda

Krémsajtos brownie málnával


Hihetetlen ez a sütemény. Puha, omlós tömör csokoládéíz, lágy, krémes réteggel társulva, mindez a mennyei, ízes, kerti málna megkoronázásával...hát nagyjából így jellemezném, de rövidebben: egy falat menyország!
Olyan gyorsan elfogyott, mintha soha nem is létezett volna :))

Hozzávalók:

A brownie-hoz:

  • 20 dkg jó minőségű étcsokoládé (min. 50 %-os), 12 dkg cukor, 10 dkg liszt, 8 dkg vaj, 2 tojás, fél teáskanál vanília aroma, negyed teáskanál szódabikarbóna, csipet só
A krémhez:
  • 25 dkg mascarpone krémsajt, 10 dkg cukor, 1 tojás, 2 púpozott evőkanál étkezési keményítő, 2 teáskanál citromlé, félt teáskanál vanília aroma, csipetnyi só
A tetejére:
  • 20 dkg málna, 1 evőkanál porcukor


Elkészítése:

  • A csokoládét darabokra törjük, és a vajjal egy tálban gőz felett, vagy mikróban felolvasztjuk. belekavarjuk a cukrot, és hűlni hagyjuk.
  • A krémhez a krémsajtot alaposan kikavarjuk a hozzávalókkal (kézi mixerrel a legegyszerűbb).
  • Közben a kihűlt csokoládéhoz kavarjuk a tojásokat, meg a vaníliát.
  • Összekavarjuk a lisztet a szódabikarbónával, meg a sóval, majd a csokis masszához vegyítjük óvatosan. Semmiképp se kavarjuk sokáig, amint összeállt a két massza, már jó is.
  • Egy 20x30-as, sütőpapírral bélelt tepsibe simítjuk, a tetejére pedig a krémsajtos masszát.
  • Kirakjuk megmosott málnával, megszórjuk porcukorral, majd 180 fokos sütőben 40 perc alatt megsütjük.
  • Miután kihűlt, négyzetekre vágva tálaljuk.

2014. július 22., kedd

Apró trükkök, nagy segítség – Kevesebb kalória, több egészség

fotó: internet

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek többsége nincs tudatában annak, hogy mit és miért fogyaszt, általában azt eszik, ami éppen kéznél van, akkor, amikor éppen ráérnek. Hosszú távon ez igen veszélyes megoldás, ráadásul gyermekeinket is az egészséges táplálkozás szellemében kell, hogy neveljük, hiszen ezt nem tanítják egyetlen iskolában sem, sajnos. Pedig igencsak fontos lenne, ezért otthon mindenképp elengedhetetlen a jó példa. Van néhány apró tudnivaló, amivel nem árt tisztában lenni, ha szeretnénk lépéseket tenni az egészségünk érdekében. Összegyűjtöttem néhány fontos tudnivalót, melyek hasznosak lehetnek, ha jobbá szeretnénk tenni az egészségünet, és egyben az életminőségünket:



·        A húsfogyasztás nem káros, ha ésszerűen járunk el: válasszunk egészségesebb húsfajtákat (nyúl, bárány, hal, csirke), és bő zsiradék helyett süssük kevés olívaolajon, vagy kókuszzsíron. Ezen kívül, párolhatjuk fóliába csomagolva sütőben, de grillezhetjük is.

·        Köretként mindig friss- vagy párolt zöldséget társítsunk, krumpli, rizs, vagy tészta helyett. A fehérje-szénhidrát kombonáció ugyanis rendkívül nehezen emészthető, az erjedés során pedig mérgező savak, gázok képződnek.

·        Fehér liszt, és lisztből készült termékek helyett váasszuk a teljes kiörlésűt, ez ugyanis tartalmazza a gabonában található rostot is. A rostok segítik az emésztst, pucolják a beleket. Emiatt javasolt a rendszeres zöldség-gyümölcs, illetve az olajos magok fogyasztása is.

·        A kristálycukrot a jóval alacsonyabb kalóriatartalmú nyírfacukorral helyettesíthetjük. Nem rontja a fogakat, és cukorbetegek is fogyaszthatják. Könnyen lebomlik a szervezetben.

·        Ételeink sűrítésére liszt helyett használjunk zabkorpát, zabpehelylisztet, vagy durumlisztet, ezek kevésbé emelik meg a vércukorszintet. Főzelékek, krémlevesek esetében ezt teljesen elkerülhetjük, mert a legtermészetesebb sűrítési forma a zöldség-gyümölcs maga, amiből az étel készül. Csak turmixoljuk le egy részét, hogy az étel sűrű legyen.

·        Tejtermékekben válasszuk az alacsony zsírtartalmúakat, ezek is szolgálhatnak sűrítésre, az egészségtelen rántás helyett (pl joghurt+kevés zaborpa).

·        Salátákra, szendvicsekre, és mindenre, amit nem melegítünk (nem hőkezelünk), hidegen sajtolt olajakat használjunk: extra szűz olívaolaj, szőlőmag olaj, dió olaj, tökmag olaj stb. Telítetlen zsírsavakban, vitaminban gazdagok.

·        Ecet helyett citromot használjunk savanyításra.

·        Kerüljük a felvágottakat, húskészítményeket, helyette tiszta sonkát, húst válasszunk, ha nagyon muszáj.

·        Margarin helyett kenjük meg a kenyeret kókuszzsírral, vagy csöpögtessük hidegen sajtolt olajjal. Ha pirítva fogyasztjuk, könnyebben emészthető. A sok friss zöldség elengedhetetlen mellé.

·        Cukrozott, szénsavas üdítők helyett frissen préselt gyümölcsevet, szénsavmentes ásványvizet, gyógyteákat igyunk.

·        Ételeink elkészítésénél törekedjünk arra, hogy minél több zöldséget, gyümölcsöt adjunk hozza, ezzel növeljük az étel tápértékét, és egyben csökkentjük a kalóriatartalmát.


Tepsis paradicsomos csirke


Egyszerűen elkészíthető, nagyon jó kis nyári ebéd. Kizárólag friss, ízes nyári paradicsomból érdemes elkészíteni :)


Hozzávalók:

  • 6 egész csirkecomb, 60 dkg paradicsom, 5 dl paradicsomlé, 5 dkg liszt, 1 vöröshagyma (vagy 2 zöldhagyma zöld szára nélkül), 3 cikk fokhagyma, 1 összmarék petrezselyemzöld, 1 evőkanál majoránna, 2 teáskanál cukor, 1 teáskanál szárított oregánó, 1 tesákanál pirospaprika, só, őrölt bors, kevés olaj a sütéshez

Elkészítése:

  • A húst megmossuk, majd minden oldalát sóval és borssal alaposan megszórjuk. 
  • Összekavarjuk a lisztet a paprikával, a húst beleforgatjuk, és egy kevés olajon, serpenyőben, oldalanként 2 perc alatt hirtelen megpirítjuk. Ha nem sütésálló a serpenyőnk, akkor tűzálló tálba helyezzük, amíg elkészül a paradicsom mártás. 
  • A serpenyőben, a visszamaradt zsiradékon megpirítjuk az apróra vágott hagymát, illetve fokhagymát. Sóval, borssal, oregánóval ízesítjük, majd hozzáadjuk a megmosott, kockára vágott paradicsomot. 
  • Párolni kezdjük, majd felöntjük paradicsomlével, és néhány perc alatt összefőzzük. Levesszük a tűzről, hozzáadjuk az apróra vágott friss fűszereket, illetve beállítjuk az ízét cukorral, sóval. 
  • A mártást a húsra öntjük, és 200 fokra előmelegített sütőben, kb 45 perc alatt megsütjük. 
  • Bármilyen krumplikörettel, párolt rizzsel, vagy friss salátával tálalhatjuk.

2014. július 21., hétfő

Körtés csirkeszelet fokhagymás bagettel



Ez ismét kedvenc kategória, nagyon szeretem a hús-gyümölcs párost, imádom, ha kavarodnak az ízek, az édes a sóssal, a savanyú az édessel, és így tovább. A rozmaring mindenképp fontos eleme ennek az ételnek, rendkívül jól harmonizál a hússal, meg a körtével, Ropogós fokhagymás bagettel maga a menyország :)

Hozzávalók:

  • 4 szelet csirkemell, 15 dkg kecskesajt (vagy másfajta lágyabb sajt), 2 körte, 180 ml olívaolaj, 1 bagett, 2 cikk fokhagyma, 2 evőkanál méz, 1 evőkanál tárkonyos mustár, 1 evőkanál rozmaring, só, őrölt bors

Elkészítése:

  • Felvágjuk a bagettet nem túl vékony karikára, majd a szeleteket megkenjük 150 ml olaj + reszelt fokhagyma keverékkel. Sütőpapíros tepsire téve, 200 fokos sütőben szép aranyszínűre sütjük, majd megsózzuk.
  • A körtéket megmossuk, 6 szeletere vágjuk, a magházat eltávolítjuk.
  • Egy serpenyőben, 1 evőkanál olajon enyhén megpirítjuk, csak amíg szép színt kapnak. Kiszedjük, félretesszük, a serpenyőbe pedig még 2 evőkanál olajat öntünk, és puhára sütjük a sóval, borssal fűszerezett csirkeszeleteket.
  • Összekavarjuk a mustárt a mézzel, majd a sült húst megkenjük vele. Kirakjuk körte szeletekkel, megszórjuk sajttal, apróra vágott rozmaringgal, illetve egy pici sóval, őrölt borssal.
  • Melegen, a sült fokhagymás bagett szeletekkel kínáljuk.

2014. július 17., csütörtök

Fetás görögdinnye saláta


Aki még nem evett ilyen salátát, az nem fogja elhinni, mennyire isteni. Annyira finom, hogy rögtön a kedvenc salátám lett, egyszerűen tökéletes. Nagy melegben épp ideális hűsítő, nemcsak a szomjúságot, de az éhséget is csillapítja.
A dinnye az egyik kedvenc gyümölcsöm, nyáron képes vagyok horribilis mennyiséget elpusztítani :)

Hozzávalók:

  • 60 dkg görögdinnye, 20 dkg fetasajt, 12 dkg szeletelt fekete olívabogyó, 1 lilahagyma, 1 citrom, 1-1 összmarék menta és petrezselyemzöld, kevés extra szűz olívaolaj, őrölt bors

Elkészítése:

  • A hagymát meghámozzuk, vékony karikára vágjuk, egy tálikóba szórjuk, és meglocsoljuk a citrom levével. Állni hagyjuk. 
  • A dinnyét kockára vágjuk, majd összekavarjuk a citromba áztatott hagymával, a morzsolt fetával, a durvára tépkedett zöldfűszerekkel, az olívabogyóval, egy kevés őrölt borssal, illetve meglocsoljuk extra szűz olívaolajjal.
Megj: A mennyiségek betartása nem törvény, saját ízlésünk szerint használjuk a hozzávalókat.