2009. december 24., csütörtök

Karácsonyi bejgli


A bejglikeszítés a mi családunkban hagyomány. Minden évben a férjemmel kettesben készítjük el este, miután már lefektettük a gyerekeket.
Készítése tullajdonképpen nem egy ördöngösség, ám némi gyakorlat és tapasztalat azért szükséges hozzá. Nekem még sosem sikerült olyan bejlit sütnöm, hogy egyáltalén ne repedjen ki. Azt mondják, az az igazi bejgli, melyben több a töltelék, mint a tészta és egy kicsit kihasad. Én le szoktam mérni, hogy a töltelék és a tészta azonos súlyú legyen.
Idén nem a megszokott receptet használtam, tésztának most ezt a receptet vettem.. Nem csalódtam, nagyon jól sikerültek. Eddig mindig diósat és mákosat készítettem, de kíváncsi voltam a gesztenyésre is, mert sosem ettem még. Ezért most az is keszült, nagyon finom!


Hozzávalók (4 rúdhoz):

A tésztához:
  • 50 dkg liszt
  • 1 tojás
  • 25 dkg margarin
  • 8 dkg cukor
  • 1 dkg élesztő
  • 1,5 dl tejföl
  • reszelt citromhéj
  • nagy csipet só
A töltelékeket mindig így készítem:

Mákos töltelék:
  • 20 dkg őrolt mák
  • 12 dkg cukor
  • 0,5 dl tej
  • vanília aroma
  • kandírozott v. reszelt narancshéj 
A tejet a cukorral felforraljuk, majd a mákkal, és a többi hozzávalóval összekavarjuk. teljesen kihűtjük.


Diós töltelék:
  • 20 dkg őrölt dió
  • 12 dkg cukor
  • 0,5 dl tej
  • vanília aroma
  • reszelt citromhéj
Ugyanúgy készül, mint a mákos töltelék, és ezt is kihűtjük.

Gesztenyés töltelék:
  • 25 dkg gesztenyemassza
  • 1 evőkanál margarin
  • kevés reszelt csokoládé
  • rum v. rumaroma
  • néhány csepp vanília aroma
A gesztenyepürét villával összetörjük, majd a többi hozzávalóval alaposan kikavarjuk.

Megj: Ha csak diós- és mákos bejglit készítünk, akkor a töltelékek a következőképpen alakulnak:


  • 30 dkg őrölt dió vagy mák 
  • 0,75 dl tej 
  • 15 dkg cukor 
  • 1 teáskanál vanília aroma 
  • fél teáskanál őrölt fahéj 
  • csipetnyi őrölt szegfűszeg
  • fél citrom reszelt héja

Elkészítése:

  • A tejfölt meglangyosítjuk, belekavarjuk a cukrot, a tojást és az élesztőt.
  • A lisztet a maragrinnal elmorzsoljuk, hozzáadjuk az élesztős tejfölt, jól kidolgozzuk a tésztát, hamar, hogy ne lágyuljon el. 
  • 4 részre osztjuk, egyenként cipókat formálunk, és fóliába csomagolva hűtőszekrénybe tesszük 1-2 órára.
  • A cipókat a hűtőből kivéve lisztezett felületen kb 30x25 cm-es nagyságú téglalapokká nyújtjuk.
  • Megkenjük a 3 féle töltelékkel (250 g-al, mint a tészta) úgy, hogy a tészta szélein 3 cm üresen maradjon.  

  • A széleket ráhajtjuk, majd feltekerjük.
  • A 4. lapra a maradék töltelekek kerülnek, egymás mellé csíkokban. 

  • A rufdakat sütőpapíros tepsire helyezzük, a tojást villával kissé felverjük, megkenjük vele a bejgliket, majd kb fél órát kelesztjük langyos helyen.

  • Ezután hűvös helyen pihentetjük reggelig. Reggel néhány helyen megszúrkáljuk, hogy a gőz ki tudjon belőle jönni.180 fokos sütőben, kb 35 perc alatt szép pirosra sütjük.

Nagyon orulok, mert bar kozel sem lettek szepek, de legalabb nem hasadt ki a tetejuk :) az oldaluk is csak egy icipicit.
Szoval ez a mi idei bejglink es isteni finom, nagyon szeretjuk. Jovore is igy keszitem, sot majd Husvetra is.

2 megjegyzés:

Gál Edith írta...

Aszongya a lányom, hogy: Wow!!! Ez nagggggyon guszta, ugye Mami? Hát igen- mondom én- mostmár nagyon bánom, hogy nem készitettem én is. Többen kérdezték, hogy nem-e sütök bejglit karácsonyra és látva itt a tiedet, annyira megkivántam... Sebaj, legközelebb.
Áldott ünnepeket!

Edó írta...

:))))Pedig nem lettek szepek..izre viszont nagyon fincsik!Megeri a munkat az biztos!
Boldog Karacsonyt nekte k!