2010. december 9., csütörtök

Töltött káposzta


Őszintén szólva nem szoktam töltött káposztát készíteni, mert a család mindig ellát vele amikor kell. Kisfiamnak viszont kedvence lett, s mi is nagyon szeretjük. Én a legjobban friss káposztából szeretem, bár van vele egy kis macera.
Tudom, hogy a töltött káposzta "zsírosan a jó", de nekünk ez épp így tökéletes.
Elsőre tökéletes lett, bár a külalak hagy még egy kis kívánnivalót maga után :) Csak nehogy Alíz megtudja azok után, hogy ősszel százasával gyártottuk a töltött káposztákat különböző helyeken..:P

Hozzávalók:
  • 1 fej káposzta
  • 1 kg darált sertéshús
  • 1 nagy fej hagyma
  • 1 tojás
  • 1 marék rizs
  • kevés zsiradék
  • só, bors, csombor, esetleg kapor
Elkészítése:
  • Egy fazékban amiben elfér a káposztafej, vizet forralunk. Hozzáadunk némi ecetet, sót és egy kis csombort. A káposztát tortzsája körül késsel bevágjuk, hogy a levelek könnyen leváljanak. 
  • Az ízesített vízbe tesszük a káposztát és 10-20 percig abáljuk. Közben egy villa segítségével óvatosan szedegetjük ki a megpuhult leveleket, amik már leválltak.
  • Ha nagyok a levelek, akkor kettévágjuk, mert a kisebb töltikék hamarabb megkészülnek. Vastag részét kivágjuk. A hibás leveleket csíkokra vágjuk, majd kevés zsiradékon sózva és borsozva kissé megpároljuk vágottnak.
  • A töltelékhez a kockára vágott hagymát kevés zsiradékon megfonnyasztjuk. Hozzáadjuk a húshoz a tojással és rizzsel együtt. Sózzuk, borsozzuk és kézzel összedolgozzuk.
  • Minden káposztalevélre kanálnyi tölteléket teszünk és becsomagoljuk. Ki így, ki úgy csomagol, lényeg hogy a töltelék ne bújjon ki.
  • Egy fazék aljára káposztaleveleket terítünk, erre sorakoztatjuk a töltelékeket. Én körbe raktam egymásra, közepére pedig a vágott került.
  • Felöntjük annyi vízzel (amiben a káposztát abáltuk), hogy a káposztát épphogy ellepje, majd szükség szerint sózzuk, borsozzuk, ízesítjük tetszés szerint csombortral,  kaporral. Friss paradicsomot vagy paradicsompürét adhatunk hozzá, szebb színe lesz.
  • Rakhatunk bele füstölt húsdarabokat csontostól, ez plusz ízt ad.
  • Készre főzzük, majd melegen, tejföllel meglocsolva tálaljuk. Friss, fehér kenyér illik mellé és minél többször melegítjük, annál finomabb!
Karácsonykor felénk hagyomány a töltött káposzta, amit 24.-én éjfélkor fogyasztunk, az éjféli miséről hazatérve. Mária Radinájának nevezzük.

12 megjegyzés:

Jutka írta...

Na látod milyen jól néz ki..biztosan finom is :)

Edó írta...

Jutka,látom,hogy nem néz ki jól:P Nagyon-nagyon finom.

Jutka írta...

Akkor tedd fel a szemüveged..hátha jobban látszik :))

Zsuzsa írta...

Ugyes vagy :)
En nem vagyok nagyon toltott kaposztas, 2-3-szor egy evbe ha keszitek, akkor meg mindig jol esik. En egy picit maskepp csinalom es persze soha nem tudok szep tolteleket formalni :P
Karcsonykor a legfinomabb mikor valodi, karacsonyi illatot es hangulatot ad a hazba... akkor nalam soha nem hianyzik a menu-bol.

Edó írta...

Jutka:igenis főnökasszony:)

Zsuzsa,nem számít,csak finom legyen.Igen,karácsonykor elmaradhatatlan.

Alíz, Erdélyből írta...

Edó, lefiroltam attól függetlenül, hogy inkább "rejtegetted" volna előlem. :) És csatlakozom Jutkához: jók azok a töltelékek. :) Aztán minél többet készítesz, annál jobbak lesznek. :)

Ditta tortái írta...

Edó nagyon is jól néz ki,nagyon guszta,az egyik legfinomabb étel a világon:-)

Mónika írta...

Tényleg nagyon jól néz ki, de most nem csorgatom érte a nyálam, mert tegnapelőtt én is ezt készítettem...
:)
A káposztafesztiválos káposztát, azóta is emlegetjük, annyira finom volt!

(ez a csombor milyen fűszer?)
puszilunk benneteket,
Móni

A kollega írta...

szerintem nagyon guszta ;-)

4Gyerek írta...

legutoljára a töltött káposzta tett be a megboldogult epehólyagomnak. csakis ezért nem kérek.
métt nem vagy vele megelégedve? inkább kend a káposztára. mert ténylegesen káposztafüggő is tud lenni az esztétika.

Bianka írta...

Imádom

Mézigörl írta...

Hűű, nagyon szeretem! Ügyi vagy! :-))