2013. május 12., vasárnap

Citromos rizottó hollandi mártással, buggyantott tojással




Ez az első rizses étel, amit nagyon megszerettem. Egyúttal az első olyan étel is, melyet eddig sosem készítettem, a rizottó, a hollandi mártás, meg a buggyantott tojás mind először születtek meg az én konyhámban.
A rizottó valóban teljesen más, mint a hagymonyásosan főzött rizs, egy kissé macerás és időigényes ugyan, de sokkal-sokkal finomabb.
Ez az étel, így ahogy van, tökéletes. S bár nem szeretem az időigényes ételeket, erre azt mondom, bizony megéri vele foglalkozni.
Családi kedvenc lett :)

Hozzávalók:

A rizottóhoz:

  • 20 dkg rizottórizs
  • 1 fej hagyma
  • 1 liter zöldségalaplé
  • 1 dl száraz fehérbor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 evőkanál citromlé
  • 2 rozmaring ágacska (lehet szárított is)
  • 2 evőkanál vaj
  • 2 evőkanál olívaolaj
  • 4 dkg reszelt parmezán sajt
  • 2 evőkanál tejföl
  • só, frissen őrölt bors
A hollandi mártáshoz:

  • 125 g vaj
  • 4 tojássárgája
  • 2 evőkanál száraz fehérbor
  • 1 evőkanál citromlé
  • 1-1 nagy csipet só és cukor
  • frissen őrölt bors
A buggyantott tojáshoz:

  • fejenként 1 tojás
  • 1,5 l víz
  • 3-4 evőkanál citromlé

Elkészítése:

  • Először elkészítjük a rizottót: a zöldségalaplét felforraljuk, és lassú tüzön forrásban tartjuk.
  • A hagymát apróra vágjuk, a vaj-olaj keveréken üvegesre pároljuk. Hozzáadjuk a rizset, és kavargatva 2-3 perc alatt ezt is üvegesre pirítjuk. Hozzáadjuk a reszelt citromhéjat és a citromlevet, a kakukkfüvet, illetve a bort.
  • Lassú tüzön forraljuk, amíg a rizs a folyadékot felszívja. Ezután hozzáadunk egy merőkanálnyi alaplevet, és ismét hagyjuk, hogy a rizs felszívja. Ezt a műveletet addig ismételjük, amíg az összes alaplevet hozzáadtuk (merőkanalanként), és egy főzelékszerű ételt kapunk.
  • Ekkor levesszük a tűzről, megsózzuk és borsozzuk, hozzákavarjuk a parmezánt, illetve a tetejére tesszüka  tejfölt. Lefedjük, és melegen tartjuk.
  • A hollandi mártáshoz először a vajat egy kisebb edényben felolvasztjuk. Egy fém edényben a tojások sárgáját elkeverjük a borral, 1 evőkanál vízzel, a cukorral, meg a sóval. Egy másik edényben vizet forralunk, majd ráhelyezzük azt, amelyikben a tojások vannak. Habverővel kavargatni kezdjük gőz fölött addig, amíg egy habos krémet kapunk (1-2 perc). Ezután az olvasztott vajat fokozatosan csorgatva hozzá, állandóan kavargatjuk, amíg egy sűrű krémet kapunk. Az edényt levesszük, hozzákavarjuk a citromlevet, enyhén megborsozzuk, illetve sóval és cukorral utánaízesíthetünk.
  • A buggyantott tojások elkészítéséhez egy nagyobb edényben a vizet a citromlével felforraljuk. A tojásokat egyenként egy kis tálikóban felütjük, majd lassan, közelről, óvatosan a forrásban lévő vízbe csúsztatjuk. Lassú tüzön 3-4 percig forraljuk, ezalatt a fehérje megszilárdul, a sárgája pedig folyékony marad. A tojásokat egy szűrőkanál segítségével egy tányérra kiszedjük.
  • A citromos rizottót egy tálkába szedjük, a tetejére kanalazunk a hollandi mártásból, majd buggyantott tojással kínáljuk.

5 megjegyzés:

sedith írta...

Erre csak annyit tudok mondani: Ejha! :)

(Különben... én sem főztem még rizottót soha. És még van néhány olyan étel, amit már régóta tervezek, de még sosem vágtam neki.)
És még valami: tetszik ez az új, deszkás stílusod. Szerintem nekem "nem állna jól". Bár igaz, még nincs is semmi ilyen deszkafélém...

Edó írta...

Hát én nem gondoltam volna,hogy a rizottó ennyire finom étel.Főleg ahhoz képest,hogy rizsből készül,amit ugy-e én nem szeretek:))
Új deszkás stílus?Újnak nem mondanám,már hónapok óta deszkás a stílusom:P és köszönöm,férjem ütötte nekem össze :)

sedith írta...

Mindenesetre, én csak most figyeltem fel rá. Mármint a deszkára. :)

Azt hiszem, veszek legközelebb rizottórizst, és én is kipróbálom.

Adél írta...

Hát, ez de gyönyörű!! Nekem is tetszik a deszkád:)

Kati írta...

Edó, ez csodaszép:) Én már rég észrevettem a deszkás fotódat, de Ivóban is mondtad, hogy készül a deszka, ha jól emlékszem. Rizottot még én sem készítettem soha, de most megkívántam tőled.
Nálam is van egyszer - egyszer deszka, csak nálam az a deszka a fenyő parasztasztalom:)